Čím dál více firem se rozhoduje pro Business Central v cloudu namísto dříve běžnější on-premise verze. Proč tomu tak je? Byla by tato možnost vhodná i pro vás? Věříme, že odpovědi najdete na následujících řádcích.
Jak se cloudová verze liší od on-premise?
· U on-premise verze je systém nainstalovaný na vašem vlastním serveru. Pokud svůj server nemáte, můžete využívat hosting, kdy vám server pronajímá poskytovatel ERP systému, případně hostingové datové centrum apod.
· U cloudové verze ERP systém běží na struktuře Microsoftu a vaše data jsou uložená a replikovaná v jeho datových centrech.
Abychom si rozuměli – neříkáme, že on-premise verze je špatná. I ona má své výhody a může se stát, že právě vám ji doporučíme. V obecné rovině ale získává na větší popularitě právě cloudová verze a i samotný Microsoft ji podporuje čím dál více – především tím, že jí dává do vínku stále nové výhody. Pojďme se v tomto článku tedy zaměřit na 5 benefitů, které u cloudu považujeme za zásadní a měli byste o nich vědět.
1. Velká úspora peněz
Proč je cloudová verze finančně úspornější?
Platíte pouze měsíční poplatek za licence.
Nepotřebujete vlastní server a nemusíte investovat ani do hostingu, který mnohdy tvoří zásadní část výdajů.
Neplatíte upgrady. Microsoft provádí přechod na nejnovější verzi automaticky a se svým poskytovatelem řešíte pouze upgrade funkcionalit, které vám přizpůsobil na míru. A tento bod je tak zásadní, že si zaslouží ještě další odstavec.
2. Upgrady bez starostí
V předchozím bodu se objevilo jedno důležité slovo – AUTOMATICKY. Pokud zvolíte cloudovou verzi Business Centralu, nemusíte se prakticky o nic starat a váš systém je vždy aktuální. Microsoft před každým upgradem kontaktuje vašeho poskytovatele a dá mu vědět, že aktualizace systému klepou na dveře. Do daného termínu poskytovatel připraví na upgrade všechna přizpůsobení, která vám ušil na míru, a Microsoft se postará o zbytek.
Zato u on-premise verze je situace zásadně odlišná. Zde neprobíhají žádné automatické aktualizace a stále pracujete s verzí systému, kterou jste zakoupili. Pokud se časem rozhodnete přejít na nejnovější verzi, je pravděpodobné, že systém mezitím prošel hned několika novými verzemi. Váš poskytovatel pak má dvě možnosti:
Postupně projde aktualizacemi z jedné verze na následující, dokud se nepropracuje k té nejnovější. Aktualizace on-premise verze je totiž jako stoupání po schodech. Když chcete dojít až nahoru k nejnovější verzi Business Centralu, nemůžete skočit – je potřeba vystoupat po schodech, které představují hlavní verze systému. Časová a finanční náročnost se liší. Pokud máte velmi starou verzi systému, třeba jako NAV 2009 R2, budou vás při cestě k nejnovějšímu Business Centralu čekat rovnou 3 upgrady, které mohou zabrat i stovky hodin práce. Pokud je váš systém „pozadu“ jen o jednu verzi, může upgrade trvat jen pár hodin.
Druhou možností je neupgradovat, ale implementovat nový Business Central a data ze starého systému přemigrovat. To se vyplatí především u opravdu starých verzí Navisionu.
3. Skvěle spolupracuje s cloudovými nástroji
V cloudové verzi vás potěší spolupráce s dalšími cloudovými nástroji, například s Office 365. Věděli jste třeba, že rovnou z okna nového e-mailu můžete vytvořit nabídku nebo objednávku, zaúčtovat a odeslat fakturu nebo uložit do Business Centralu kontakty?
Excel add-in vám také ušetří spoustu času díky možnosti hromadných úprav a automatickému propisování změn do ERP systému.
V rámci licence máte přístup i k Power BI reportingu.
A to není zdaleka vše!
4. Celá řada bezplatných rozšíření
Business Central má vlastní obchod, kde k němu pořídíte aplikace a rozšíření – App-Source. Stačí v něm zabrouzdat a vybrat si, čím svůj Business Central vylepšíte. Spousta rozšíření je bezplatná a můžete je implementovat sami. Stačí, aby měl uživatel příslušná oprávnění.
A jak je to u on-premise verze? I zde můžete rozšíření získat, cesta je ale o něco trnitější. Musíte oslovit poskytovatele daného rozšíření a po získání zdrojových kódů vám je implementuje váš poskytovatel Business Centralu.
5. Data v bezpečí
Jak jsme už zmínili, u cloudové verze běží váš ERP systém na struktuře Microsoftu. Co to znamená v praxi pro bezpečnost vašich dat? Pokud by shořelo datové centrum Microsoftu, v několika dalších centrech jsou vaše data zálohovaná a nepřijdete o ně.
Lokální server (u on-premise verze) je v tomto ohledu mnohem zranitelnější a více riskantní. Pokud se mu něco stane a nemáte nikde zálohy, o data přijdete.
Chcete se ještě víc seznámit se samotným ERP systémem?
Máte otázky? Napište naší konzultantce
Lucie Odehnalová
Senior Consultant
Autor článku: Lenka Kovářová
Σχόλια